El fons d’Antoni M. Rigau i Rigau

’Arxiu Municipal de Banyoles

El passat dia 1 d’agost la família Rigau va donar a l’Ajuntament de Banyoles el fons
personal de l’historiador i cronista oficial banyolí Antoni Maria Rigau i Rigau.

Aquest fons s’ha dipositat a l’Arxiu Municipal de Banyoles (Arxiu Comarcal del Pla de l’Estany), on serà classificat i posat a disposició del públic que el desitgi consultar.

Antoni M. Rigau i Rigau (Banyoles, 1918-2001) va estudiar al col·legi dels germans gabrielistes i, més tard, va fer comerç. Fins a la seva jubilació, va treballar a Indústries Coromina. Va ser membre d’Acció Catòlica, Centre d’Estudis Comarcals, Cercle de Catòlics, Centre Excursionista i cofundador de la revista Horizontes, entre d’altres.

De 1967 a 1974 va ser regidor. L’any 1979 va ser nomenat Cronista Honorari de la Ciutat i, posteriorment, el 1999, li va ser concedida la Medalla d’Or. La seva activitat periodística va ser molt important i els seus articles (més de 600), van ser recollits en el llibre El teixit de la memòria. També va escriure uns quants llibres. El fons ocupa uns quatre metres lineals (unes quatre lleixes). Hi ha llibres, revistes i fulls impresos menors.

En aquest apartat s’ha de destacar el periòdic el Semanario de Bañolas (1894-1898), una de les poques col·leccions completes existents. Igualment, s’hi recullen materials (originals o còpies) arreplegats durant la seva trajectòria d’investigador.

Així, doncs, s’hi apleguen documents del monestir de Sant Esteve, de l’església de Santa Maria dels Turers, Guerra Civil, eleccions, entitats, sanitat, escoles, ordes religioses, cultura, esports… Destaquen els seus apunts històrics i una gran quantitat de les seves fitxes de treball (uns tretze fitxers), la majoria inèdites i acompanyades de fotografies.

En definitiva, el fons personal d’Antoni Maria Rigau i Rigau és un fons imprescindible a l’hora d’estudiar molts aspectes de la nostra història.

Josep Grabuleda Sitjà
Arxiu Comarcal del Pla de l’Estany

VOLS COL·LABORAR A LA WEB?

T’agradaria escriure reportatges? Tens coses interessants per explicar? Quins coneixements voldries compartir?

Vols arribar a molta gent? Explica’ns com podries col·laborar i com podries entretenir als nostres lectors de la web. Contacta’ns!