El cinema dels matisos – Mamífera (2024)
Drama, 2024
Direcció: Liliana Torres
Amb: Enric Auquer i Maria Rodríguez
Pot veure’s a Filmin.
Si aquests últims anys hem rebut una onada de pel·lícules que parlen sobre les maternitats és potser perquè no en vam parlar prou amb les nostres àvies i ara necessitem trobar-ho a un altre lloc. A Mamífera (2024), la Liliana Torres examina com la Lola (Maria Rodríguez) decideix no continuar un embaràs no desitjat amb el suport del seu xicot, en Bruno (Enric Auquer). Si les vostres amigues estan totes molt emparellades, hi trobareu companyia.
La pel·lícula remet a Cinco lobitos (2022), a Creatura (2023) i a totes les pel·lícules que han suposat el ‘boom’ de noves directores catalanes, com la Carla Simón, l’Elena Martín, la Clara Roquet, la Irene Moray, la Neus Ballús, la Mar Coll, la Belén Funes o la Celia Rico, entre tantes. Són directores que reivindiquen un cinema més intimista i basat en experiències autobiogràfiques, parlant de temes invisibles des de punts de vista invisibilitzats, amb un baix pressupost i rodatges ràpids. La nouvelle vague catalana.
Trobareu a Mamífera uns personatges molt reconeixibles i un context social que els condiciona (i ens condiciona) la vida i el llegat. Una pel·lícula que algú podria classificar com a ‘necessària’ (pels referents) i ’imprescindible’ (per la temàtica), que representa tota la generació dels nascuts a finals dels vuitanta, el seu entorn, les seves pors i els seus somnis. Amb la música dels millors músics de la generació, en Joan Pons i en Jordi Matas del Petit.
Guillem Lloret i Triola
@lloretitriola